sunnuntaina, elokuuta 20, 2006

Lähes valmista

Ruskea Branching Out (Knitty) Novitan Floricasta (100% villa) on pingottumassa... Miten te pingotatte? Mä aina pingottaessani mietin, että kuinkakohan se pitäisi tehdä??

Mulla ensin koko tekele vatiin, haalea vesi, n. 15-20min.


Sitten nuppareilla pingotusalustalle (mulla vanha petari) muotoonsa venyttäen. Nupparit melko tiheään, ettei jää kovasti mutkalle...


Oisko niinkuin kutakuinkin hyvä tekniikka??

Muuta... (mieleen tullutta yms)
Mietin kovasti osallistuisinko JYV:iin??? Vai pitäisikö välillä olla osallistumatta johonkin. Siskoni on jo ilmottautunut mukaan, ja meillä on jotenkin kyky tartuttaa toisiimme kaikenlaisia innostuksia. En ole laukkuvaihdon jälkeen osallistunut vaihtoihin, vaikka huivivaihtoa mietin pitkään ja hartaasti. Päätin olla osallistumatta. Mielenkiintoisin vaihto mielestäni näin sivullisen kannalta on mielestäni TSI-vaippavaihto:) Mä en ole omien lasteni kanssa kestoillut... Mutta tiiviisti asiaa nyttemmin seuraillut vierestä.

Nyt olen innoissani tästä meneillään olevasta Salaisesta neuleystävästä... Mistä nyt joka blogissa puhutaan.

Tyttöjeni blogissa touhutaan tyynyjä.

11 Comments:

Anonymous Anonyymi said...

Minä pingotan ensin nuppineuloilla muotoonsa ja sen jälkeen kostutan. Etu- ja takakappaleet ja hihat koetan mitata samankokoisiksi.

20/8/06 20:16  
Blogger eusu said...

Susanna l-a... Joo siis mun pitikin laittaa vielä maininta, että toi on mun toinen vaihtoehto, miten sinäkin teet!! Ennen tein vallan siten, että kostutin pingottamisen jälkeen työn sumutinpullolla.

Hmm... en tiä oisko jompikumpi fiksumpi. Noi pitkät kapeat huivit on mennyt mukavasti pingotettuun muotoonsa, kun ne on kasteltu ennen asettelua???

20/8/06 20:22  
Blogger derea said...

Mustakin kappaleet pingottuu paremmin kun ne on valmiiksi kosteita. Ja mä en "liota" tolleen 15 min (laiska ja malttamaton :), vaan hanan alla kastelen ja puristan kosteaks. Ja sitten vaan nuppineuloja.

20/8/06 20:27  
Blogger vikke* said...

Mielenkiintoista lukea pingoituksesta, mulla päätyy jollain tavoin tänään oma huivini pingottumaan...pitäskö nyt sit kastella *hmmm* en ole ikinä kastellut ennen...eli siis sumutinpullolla jälkikäteen. Meillä se hankaluus että kun ylimääräistä huonetta ei ole niin pingotan olkkarin mattoon, tämä pitää tehdä heti kun lapset ovat nukahtaneet...jotta kerkii olla mahd. kauan ennen aamua. Pari huivia pitäs kyllä pingottaa uudelleen kun on selvästikkin ollut liian vähän aikaa.

Mä olen näistä vaihdoista aivan fiiliksissä. Nyt jo tuo joululahjavaihto kutittelee näppejä, hirveet suunnitelmat mutta katotaan nyt se pari ekaks ;)

Vai kestovaippavaihto mielenkiintoisin :o täh?? No, kiitos vaan :D :D

20/8/06 21:21  
Anonymous Anonyymi said...

Viimeksi pingoittelin Kirin runkopatjalle samoin isännän villapaidan. Kastelin kyllä suihkupullolla ennen ja jälkeen pingottamisen. Nuppareita tiuhaan.
KristiinaS kertoili joskus blogissaan kuinka pingoittaa pahvin ja muovejen kanssa ja se oli kanssa toimiva juttu kun sen kokeilin. Pitäis kaivaa se sivu esille.

20/8/06 21:31  
Blogger Vilma said...

Mä kans pingottelen neuleesta riippuen joko sumuttamalla jälkeenpäin tai sit kastelen työn ja pingotan sitten. Useimpien töiden kans kastaminen tuntuu toimivan paremmin, kun märkänä neule antautuu helpommin muotoiltavaks. Mä vielä yleensä kastelen neuleet huuhteluainevedessää, niin niistä tulee tosi pehmeitä.

Yleensä pingotan työt runkopatjasänkyyn (pyyhe kostean neuleen alle ja päälle) ja heitän petauspatjan normaalisti sängyn päälle: sit ei muuta ku nukkumaan, niin tule samalla prässättyä neule muotoonsa! :D

20/8/06 21:47  
Blogger Villasatu said...

Mä pingotan läpimärkänä. Mä pesen neuleen (villa)koirashampoolla (kun muuta "villa"pesuainetta ei oo...toimii kyllä yllättävän hyvin), kun neuleeseen jää aina jotain käsistä, ja kuljettelusta ym. Mä siis pesen neuleen, huuhtelen sen puristellen haaleassa vedessä, varoen vanuttamista, ja sitten rutistelen veden pois pyyhkeen sisällä. Kun neule on vielä märkä, pingotan sen Etolasta ostettuun retkipatjaan (iso, 2x3 metriä) ja annan kuivua siihen.

Tuloksiin oon ollut oikein tyytyväinen, mohairitkin on saaneet pörröisyytensä takaisin hienosti. Näin neuvottiin muistaakseni Kirin ohjeessa (paitsi tuo koirashampoo
:-D) ja myös (kai) muistaakseni Eunnyn blogissa

20/8/06 22:11  
Blogger eusu said...

Kiitos kaikille tähän mennessä omista pingotustottumuksistaan kommentoineille!!!

Tyylejä on siis monia, eikä yhtä ainoaa oikeaa.

VILMAN idea neuleen jättämsestä sängyn väliin kuulostaa tosi upealta! VIKKE: Hyvä idea teillekin, kun on niitä pieniä lapsia.

VILLASADUN pesujuttu kuulosti varsin järkevälle!!

SEIJAP ilmoittele tännekin päin sitä linkkiä siihen pahvi/muovijuttuun... tai omassa blogissasi; sieltäkin sen löydän!

DAREA: en mäkään aina pidä vadissa noin kauaa, mutta oon todennut, että sillä saa läpimäräksi, mikä helpottaa muotoilua:)

VIKKE: Joo, musta oikeesti se vaippavaihto on mielenkiintoinen, on aika "erikoinen" ja jotenkin kiva seuraa, kun ei oo ite niis vaippajutuis lainkaan mukana/perillä... ja vain sun tekemiä vaippoja nähnyt livenä, niin on ollut mukava käydä galleriassa kurkistelemassa muidenkin tekemiä! (Niinkuin kaikkien vaihtojen gallerioissa yleensäkin!!)

20/8/06 23:43  
Blogger Pia Nore said...

Mun pingotustyylini: kastelen hanan alla, rutistan, painelen pyyhkeen sisälle rullaten, pingotus nuppineuloilla olohuoneen mattoon. Yleensä teen illalla kun väki poistuu olohuoneesta ja aamulla yleensä pingotus on valmis eli voin poistaa neuleen matosta;-)

21/8/06 06:17  
Anonymous Anonyymi said...

Minäkin olen pingottanut siten, että ensin pingotus, sitten sumutus. Toisaalta en aina edes pingota, vaan höyrytän silitysraudalla (en litistä neuletta raudalla, vaan annan vain höyryä muutaman sentin päästä neulepinnasta). Sekin keino toimii ihan hyvin.

21/8/06 07:38  
Blogger eusu said...

Kiitti myös Villapallolle ja Mermaidille kommenteista!!

21/8/06 10:21  

Lähetä kommentti

<< Home